joi, 6 aprilie 2017

VIENA - DENKMAL FRANCISC I - HOFBURG


Francisc I Denkmal din Hofburg, piața In der Burg
Acest dinast a avut  o domnie farte lungă, fiind primul împărat austriac, între 1804-1835, cu numele de Francisc I și ultimul împărat al Sfântului Imperiu Roman de Națiune Germană între 1792-1806, cu numele de Francisc al II-lea.
Alături de demnitatea de împărat, a fost totodată rege al Boemiei, rege al Ungariei, mare principe al Transilvaniei etc.
A fost fiul împăratului Leopold al II-lea (1747-1792) și al soției acestuia, Maria Luiza de Spania.
Francisc I și-a continuat rolul de opozant marcant al Franței în timpul razboaielor napoleoniene și a mai suferit cateva înfrângeri dupǎ Austerlitz. Căsatoria ficei sale Maria Luiza de Austria cu Napoleon din rațiuni de stat pe 10 martie 1810 este cu certitudine cea mai severǎ înfrângere. Dupǎ abdicarea lui Napoleon ca urmare a războiului celei de-a sasea coaliții, Austria a participat drept statul proeminent al "Sfintei Aliațe" la Congresul de la Viena, care a fost marcat vizibil de Kemens Wenzel, cancelarul lui Francisc, prinț de Metternich. Epilogul acesteia este trasarea unei noi harți a Europei si restaurarea domeniilor stravechi ale lui Francisc (cu excepția Sfântului Imperiu de natiune germana, care fusese dizolvat).
ncă din timpul vieții, cu 15 ani înainte de moartea sa, împăratul Francisc I a exprimat într-un testament scris de propria mână dorința executării unui monument pentru amintirea sa. Dorea ca lucrarea să fie executată din marmură și să fie situată fie în biserica Carol, fie în biserica curții. Dar la moartea împăratului cancelarul său, Metternich nu mai trăia pentru a-I îndeplini dorința.
S-a considerat că o astfel de “glorificare artistică” trebuia să ocupe un loc mai important. Proiectul monumentului a fost reluat de succesorul său, Ferdinand I, după moartea lui Francisc I, în 1835.
Forța motrice a realizării acestui monument a fost a patra soție a împăratului Francisc I, Carolina Augusta de Bavaria, promotorul neobosit al mitului privind pe "bunul împărat Franz".
Până la finalizarea și dezvelirea monumentului, în 1846, au mai trecut încă 11 ani.
Arhitecți celebri vienezi au prezentat propuneri diverse. De la început au existat discuții dacă împăratul să fie reprezentat ca un împărat roman sau ca un Kaiser adaptat timpului său.
Academia vieneză nu a putut lua o decizie, așa că autoritatea imperială a trebuit să organizeze o nouă competiție.Milanezul Pompeo Marchesi (1789 - 1858), care nu a participat la licitație, a primit contractul.
Acest sculptor, Marchesi, preluase o altă comandă de executare a unui memorial al împăratului Francisc I-ul pentru orașul Graz Memorialul din Graz a fost inaugurat  înainte a celui din Viena, în 1841. Problema a provocat rapid un foarte mare scandal în lumea artei. La un moment dat s-a avut în vedere angajarea lui Canova, dar Marchesi a reacționat pompt.
La începutul verii anului 1841, Marchesi a venit la Viena cu desenele și modelele finisate. Modelele de lemn au fost expuse în Gloriette (Palatul Schönbrunn). Piesa turnată a fost realizată în bronz de turnătoria Manfiedini din Milano, dar și cea din Graz.
După analiza altor variante în cele din urmă monumental lui Francisc I a fost instalat în curtea interioară a palatului Hofburg, curte numită In der Burg. La început au fost luate în considerare locațiile din spașiul Burgplatz, devenită Heldenplatz din 1878 și Ballhausplatz. S-a luat în calcul și trasferarea coloanei Marien din piața Am Hof în Freyung pentru crearea locului necesar
In partea din spate a monumentului se află aripa Amalientrakt în care a locuit împărăteasa Elisabeta mai târziu. In aripa Leopoldtrakt din stânga monumentului a locuit și activat Franz Joseph I, iar mai înainte cu un secol împărăteasa Maria Teresia (astăzi sediul președintelui republicii). La 18 octombrie 1842 la a 29-a aniversare a bătăliei de la Leipzig, s-a pus piatra de temelie a monumentului în cadrul unei ceremonii.
Ceremonia de inaugurare s-a stabilit pentru ziua de 16 iunie. 1846, care corespundea cu aniversarea zilei de întoarcere a  împăratului Francisc I la 16 iunie 1814, de la negocierile de la Paris privind pacea de după plecarea lui Napoleon. Atunci s-a sărbătorit sfârșitul lui napoleon, dar el s-a întors. Atunci, în 1814, Metternich a propus organizarea unui congres la Viena în 1815.
Acest eveniment al inaugurării a fost imortalizat de pictorul Peter Krafft cu biserica Carol în fundal. Lucarea este menținută acum în apartamentele imperiale din Hofburg.
Statuia împăratului, din partea de sus a monumentului, reprezintă o inspirație după o statuie imperială romană, iar partea de jos, cea a soclului și a bazei, este minunat și dens împodobită cu alegorii, totul din bronz
Cele patru alegorii de sex feminin așezate pe colțuri simbolizează dreptatea, puterea, pacea și credința. Același calități sunt ca inscripții dedicatorii pe spatele monumentului, reprezentând virtuțile decedatului.
Pe soclul înalt al monumentului sunt executate opt câmpuri de basoreliefuri. Ele completează statuia împăratului și îl disting ca un promotor.
Cele ilustrate sunt patru femei și patru bărbați. Ele reprezintă știința, comerțul și industria, mineritul și construcțiile, culturile, efectivele de animale, arta și eroismul. Reliefurile, reprezintă un amestec de elemente clasice și contemporane.
Personajele din basoreliefuri sunt parțial prezentate în drapaje antice. Pot fi remarcate și elemente tehnice foarte moderne din minerit și industrie (lampa de siguranță Davysche, nou-inventata mașină de filat, a lui Clarke și Bughy).

Monumentul lui Francisc I este unul dintre mai valoroase și representative din Viena. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu